Tragedin i Le Mans
Den 11 juni 1955 inträffade den värsta motorsportsolyckan i världshistorien. Tragedin ägde rum i den franska staden Le Mans, och resulterade i att 84 personer miste livet när en av racerbilarna kraschade in bland åskådarna. Hela händelsen fångades på film.
Le Mans motorvrål
En sommardag i staden Le Mans 1955, inträffade en händelse märkt av sorg och elände. I cirka två decennier hade staden stått som värd för en biltävling, kallad 24 Hours of Le Mans. Mängder av kraftpaket till bilar körde runt på den anlagda banan, i hopp om att vinna ärans seger och vinstens pris. Runtom mållinjen samlades stora skaror av åskådare, som på nära håll ville bevittna dessa fartdårar komma susandes förbi.
Olyckor inom motorsporter var inget nytt. Ända sedan förbränningsmotorn blev tillgänglig för allmänheten, hade allt snabbare bilar tillverkats. En ny gren av underhållning där motorfordon profilerade sprang upp, och teknologin avancerade framåt i takt med efterfrågan på allt högre prestanda i motorerna. Intresset, pengarna och det ständiga tänjandet på gränserna för hur snabbt man kunde köra nådde slutligen sin kulmen i blod och eld den 11 juni 1955, när en fruktansvärd olycka tog livet av 84 personer. Allt inför Tv-kamerornas länsar.
Föranledande till incidenten
För att förstå hur denna hemska tragedi kom att uppstå, måste man först blicka tillbaka enbart ett par sekunder i händelseförloppet. Allt utspelade sig på banan framför mållinjens läktare, vilka var fullpackade med folk. Tre förare var på något vis involverade i händelsen. Den första, vid namn Mike Hawthorn, körde en bil av märket Jaguar. Under loppets gång behövde han genomföra ett depåstopp för hjulbyte, en vanlig förekomst under biltävlingar.
För att ta sig till depån, behövde Hawthorn svänga av till höger. I och med denna manövern, skar han av den andra föraren, Lance Macklin, som satt i en Austin-Healey-bil. Macklin, som höll en god hastighet vid Hawthorns svängning, tvingades följaktligen att ta en skarp girning åt vänster, för att inte krocka in i Jaguaren framför sig. Detta skulle visa sig vara ett förödande beslut för den tredje föraren samt en skara av åskådarna.
Bakom Macklin och Hawthorn, kom den franske föraren Pierre Levegh farandes i en bil av modellen Mercedes-Benz 300 SLR. Levegh färdades i en hiskelig fart på 200 km/h, och var inte förberedd på att Macklin skulle gira in framför honom. Följaktligen så kraschade de två samman, när Mercedesen dundrade in i bakdelen på Macklins Austin-Healey. Totalt kaos följde därefter, när Levegh samt hans bil flög upp och över säkerhetsbarriären invid banan och in i publiken.
Explosion och splitter
Det första som inträffade med Leveghs Mercedes var att karossen bröts sönder. Hjul, motorblock, kylare och motorhuv slungades framåt likt enorma projektiler skjutna ur en kanon, rakt in i folkmassan. Den bakre delen av bilen landade uppå barriären, där den följaktligen explodera i ett eldklot. Levegh själv hade sedan tidigare slängts ut ur förarsätet och ner i asfalten med en sådan kraft att han direkt avled.
Den absoluta kalabalik som uppstod bland likväl åskådare som funktionärer resulterade i en panikartad flykt från den groteska scenen som utspelat sig. De bildelar som slitits loss och slungats in i publikhavet, hade haft en makalöst dödlig inverkan. Utöver föraren Levegh, hade ytterligare 83 personer avlidit till följd av olyckan, varav 14 rapporterades som halshuggna av de flygande bildelarna. Ytterligare 120 personer rapporteras ha ådragit sig skador av varierande grad, dock behöll de livet.
Efterföljder
Det var svårt att säga vad som låg till grund till olyckan. Både Macklin och Hawthorn fann sig dock utan mycket skuld. De hade genomfört loppet såsom man kan förvänta sig av professionella bilförare. Levegh ansågs först ha kört vårdslöst, med tanke på den fart han höll när han väl närmade sig publikområdet. Dock fanns det andra förare som kört i samma hastighet genom området. Det fastslogs att man inte kunde skuldbelägga honom för det olyckliga scenario som ägde rum mellan de två förarna framför hans Mercedes.
En utredning genomförd av den franska staten slog slutligen fast att den främsta orsaken till varför olyckan ägt rum var den mer än 30 år gamla racerbanan som tävlingen ägde rum på. Staden Le Mans, som hade till uppgift att se efter underhållet av såväl vägunderlagen som säkerhetsåtgärderna, sades inte ha tagit sitt ansvar i det anseendet. Följaktligen inleddes ett stort ombyggnadsprojekt på banan, som uppdaterades utefter dåtidens moderna standard.
Kraschen i Le Mans är en hemsk tragedi, som tillhör vårt förflutna. Det finns många viktiga lärdomar att dra av incidenten, inte minst att motorsport är något man bäst ser på hemma i soffan.